تاریکی درخشان

شکافت تاریکی، بدون زمان، بدون مکان...

تاریکی درخشان

شکافت تاریکی، بدون زمان، بدون مکان...

طبقه بندی موضوعی
پروژه اویلر

پیر شدیم، ولی بزرگ...؟

درود. بعد از مدت های مدید دوری از رپ فارسی، آلبوم بزرگ رو به خاطر ویلسون گوش کردم و بعد از دو سه سال و اندی تصمیم گرفتم این وبلاگ رو از حالت دل نوشته‌ی محض در بیارم. در این پست بررسی آلبوم بزرگ رو خواهم کرد.




      بیت

ویژگی مشترک تمام بیتها، تکراری بودن وحشتناکشون بود. سازبندی حتا یک ذره تنوع نداشت و توی 19 تا آهنگ مداوم، با حتا ضرب های تکراری، بسیار خسته کننده بود. درسته که سازبندی ثابت به یکرنگ شدن آلبوم کمک می کنه و میتونه امضای خاصی به اثر ببخشه، اما نه تکرار 19 بار ریتم ها و سبک آهنگسازی یکسان! آهنگسازی هیدن واقعن ناامیدم کرد.

حتا بعضی آهنگ ها به نظرم بیت های یکسان داشت، نه شبیه!

"همین.ک.ه" ، "تند نرو" و "یکی دیگه" به خاطر ریتم متفاوتش و "پشت دست" به خاطر تنظیم عالیش، تنها بیت های قابل قبول آلبوم بودن.



      کورس

دو سه تا کورس رپ وجود داشت، که یکی از یکی وحشتناکتر بود. "تا من اومدم بریزم بهم" های ویلسون که بسیار هم بی معنی و بی ربط به شعر و اتمسفر آهنگ بود، و "کلاش، علاف، مفتبر،" و بعد "پشت دست" که معلوم نیست فحشه، صفت منفیه، و اگه نیست باز چه ربطی به بقیه داره؟ - هرچند که این کورس جزو بهترین های آلبوم بود. -

تارا صدا و اجرای خوبی داره اما معمولن شعراش رو درست انتخاب نمی کنه. آرش دارا اما وزنه‌ی مثبت آلبوم تلقی می شه. صدای قوی و گرم، با اجرای مناسب و به جا.

جز اینها، اکثر کورس های آلبوم رو هیدن سافت راک میخونه. خیلی خوبه و بالاخره مهراد اجازه پیدا می کنه هنر خودش رو به رخ بکشه، اما اونقدر ازین آزادی جدید جوگیر میشه که دیگه به بخش هنری کار توجهی نداره. دقیقن مثل بیت ها، تمام کورس های سافت راکی که هیدن میخونه لحن یکسان و تکراری داره که بعد از سه آهنگ به سرعت خسته کننده می شه. اونقدر که دیگه رغبتی برای گوش کردن به آهنگ های بعدی نداری.



      ورس

ورس های هر کس رو جدا بررسی می کنم.

هیدن: تکرار، تکرار، تکرار و بازهم تکرار. تمام چیزی که توی این آلبوم از مهراد میشنویم تکرار همون سبک خاصیه که توی زاخارنامه بهش رسید. هر ورس طوریه که انگار داریم به ادامه‌ی  ورس هیدن توی "تهران مال منه" یا "نباید وایسیم" یا "سیگار صورتی" گوش می کنیم. محض رضای خدا حتا یکبار هم فلو عوض نمی کنه. اصولن قرار بود این آلبوم به ویلسون امیدوارم کنه، از مهراد ناامیدم کرد...

توی "بریزم بهم" فوق العاده بود، فلوی نوآورانه و تکست خیلی قوی. "بزرگ" و "پشت دست" و "یکی دیگه" هم خوب بودن و "تا ته" تنها تکست هیدن بود که راضیم کرد. موندگار بود و خاص...

ویلسون: وقتی خبر بازگشت ویلسون رسید، فکر کردم توی 7 سال غیبتش از رپ دور نبوده و تمرین داشته و با سبک های جدید رپ، با فلوهای جدید پیشگام های رپ مثل هیچکس و حسین و پایا و ساعی آشنا شده، با رایم های جدید آهنگساز های برجسته مثل آتور و تهم و مهدیار آشنا شده، و حالا میخواد ویلسونی که 7 سال پیش توی اوج بود رو دوباره یه سر و گردن بالاتر از بقیه، تحویل رپ فارسی بده. اما متاسفانه اینطور نبوده، و بسیار متاسف شدم که چرا طرفداری ویلسون رو کردم توی مشاجره های اخیر. کسی که حتا از اوج 7 سال پیش خودش پایین اومده و چنین تکست های آماتوری میگه، چرا میاد به گروهی مچ و قوی مثل زدبازی گند میزنه؟ درسته که فلوی غلط کم داره اما همه چیز که روی رایم نشستن و سوار بیت شدن و فلو نیست. تکست دوستان... تکست! به شخصه یاد تکست های دوستان دبیرستانیم میافتادم.

انتظار داشتم بعد از این همه سال، ویلسون بمب بشه اما تنها نو آوری که تا حالا بهش رسیده بود، تلفظ گرادیانی قافیه ها (برای جور کردن وزن و فاقیه) بود که تازه اون رو هم پایا و فدایی مدتیه دارن روش کار می کنن و چیز جدیدی نیست. ورس های افتضاحی مثل eloel و "کافی نیست" و "همین.ک.ه" و "هارم" نشون همین ماجرا هستن. توی "تند نرو" با اینکه مهراد اونقدر افکت گذاشته که دیگه از صدای flat سامان چیزی نمونده، با اینحال تکست ضعیفش کامل جلب توجه می کنه. و نکته خیلی جالبی که برام وجود داشت، این بود که با وجود این دعواهای مداوم پیشرو و زدبازی، سامان انقدر توی سبکش از پیشرو الهام گرفته! بعضی جاها فلوی سامان حتا ضرب به ضرب با فلوی پیشرو توی آهنگایی مثل "کلافگی" یکسانه!

"بریزم به هم"، "پشت دست" و "یکی دیگه" تنها ورس های قابل قبولش بودن.

ام جی: توی سه تا آهنگ حضور داره. "همین.ک.ه" رو به گند می کشه، توی "هارم" و "پشت دست" غوغا می کنه و تفاوت تسلطش به تکست و بیت رو با کسی که 7 سال ازین کار دور بوده راحت به رخ می کشه. سه تا آهنگ، سه فلوی کاملن متفاوت، سه تا اجرا و لحن کاملن متفاوت. مقایسه شود با ویلسون.

و اما آخرین بحث، درباره ی افتضاح وحشتناکی بود به نام شیدا. نصف شب موقع گوش کردنش، تقریبن حالت تهوع و سرگیجه بهم دست داد. آخه دوستان، آخه عزیزان، شماها که هیچی از وزن عروضی نمیدونید خیلی بیجا می کنید روی ریتم زورخونه و ضرب تنبک ورس "رپ کهن" میخونید. سامان که ارزش خودش رو توی آهنگ های قبلی از دست داده بود، اما هرچی آبرو برای مهراد مونده بود توی این آهنگ رفت. - هرچند که وزن ها رو خیلی بیشتر رعایت می کرد. - و خب فقط میشه گفت وحشتناک بود و شبیه شعرگفتن های بچه های دبستانی. کاری به تولیدش ندارم. بالاخره تجربه ست. اما با چه عقلی این رو منتشر کردن؟ یعنی از دید خودشون این آهنگ در سطح چیزی مثل "یکی دیگه" یا "قرمز" بوده...؟

اگه چنین باشه، باید فاتحه ی درک هیپ هاپی و حتا موسیقایی مهراد رو خوند...

نظرات  (۷)

سامان، آممم... دلم براش می‌سوزه! :))
سوال. آلبوم پیر شدیم ولی بزرگ نه رو هم گوش‌ کردی؟ (می‌دونم نه.)
+نمی‌خواستم به آمار دخترا اضافه کنم ولی اسم دیگه‌ای پیدا نکردم.
پاسخ:
درسته خیلی خوب نبود، اما انقدر هم بد نبود ها... :دی
و میدونی که. نه، گوش نکردم. البته به سرم زد بگیرم گوش کنم حداقل یک بار.

+ راحت باش. شما به حساب، جدایی. :)
داداش! اول آلبوم پیر شدیم یا بزرگ نه رو بهتر بود گوش بدی. خیلی ورس های سامان تیکه به اونا بود و بدون گوش دادن اون آلبوم طبعن بی معنی و مسخره جلوه میکردن!
ورسای سهراب هم به نظرم همش خوب بود و توی hamin.k.ha به بهرام و سورنا هم تیکه انداخت: واسه همین سه تا خط داره، آدیداسه. تیکه به سورنا. فکر میکنه خیلی بیشتر میفهمه از بقیه و وارده به هر قضیه، تیکه به بهرام...ورسش تو این آهنگ خیلی جنجالی بوده.
کلن سهراب عالی بود و کارش از بقیه بهتر بود توی آهنگ. کاش تو ترک های دیگه هم بود، مثلن گل آقا، ورس مهراد و ورس اول سامان رسمن شاهین نجفی رو قهوه ای کردن! اگه سهراب ورس دوم رو جای ورس ضعیف سامان میخوند واقعن اون آهنگ در حد "چرا بدی" گنده میشد!

اما جای خالی سیجل رو خیلی شدید و عمیق حس میکنم توی آلبوم. مخصوصن توی کورس ها که ابتکار عملشون توی زدبازی دست سیجل بود...

به نظر من اگه آلبوم پیرشدیم ولی بزرگ نه رو گوش میدادی خیلی بیشتر میتونستی ارتباط برقرار کنی با آلبوم. مخصوصن آهنگ بریزم بهم که دیس به جی جی بود، سامان از خجالت پیشرو هم در اومد:
تو نمیخواد به کسی گیر بدی...بس کن!
مال این حرفا نیستی..بشین فیلم ببین بحث کن!
صداتو بیار پایین و نور چراغ رو کم کن
به اون توله سگ - پیشرو - هم بگو بیا صدام رو ضبط کن! ترکوند ینی:دی

برای ارتباط برقرار کردن با آلبوم باید چند بار گوش بدیش، یکی دوبار کفایت نمیکنه چون سبکشون کاملن جدیده و سبک زدبازی با آلبوم زاخارنامه دیگه تموم شد و همه حرفاشون رو گفتن...تا کی از پارتی و در و داف بخونن آخه؟:دی
آلبوم بدی نبود و من از 10 بهش نمره ی 7 میدم. سامان با دوران اوجش هنوز خیلی فاصله داره، سهراب هم تو صفحه های بعدی توی ترک های بیشتری همکاری داشته باشه خیلی خوبه. مهراد هم به نظر من کارش خیلی خوب بود و نقطه قوت آلبوم بود. مخصوصن توی آهنگ بزرگ و گل آقا خیلی از ضعف های ورس سامان توی ورس قوی مهراد محو میشد...موضوع و محتوای آلبوم همونطور که مهراد از قبل گفت خیلی خاصه و واسه کسیه که میخواد خودشو بسازه و غیره! به نظرم صفحه های بعدی با عوض شدن سوژه کار مهراد و سامان آسونتر میشه و خب؛ اول و آخرش تجربه ی خوبی بود براشون.
پاسخ:
همونطور که به خودت هم گفتم، تیکه انداختن هنر نیست و بعضی تیکه ها هم، فقط خودت رو کوچک می کنه.
و میدونی؟ هرچقدر هم همه چیز خوب باشه، تارا و مهراد کورس قرمز رو قوی بخونن یا ام جی توی هارم بترکونه، وقتی اشتباهات وزنی آماتوری - درحد دبیرستانی - از ویلسون میبینی، اونقدر میخوره توی ذوقت که بقیه چیزا به چشم نمیان.
با تمام احترامی که قایلم ،
تقریبا هیچ از آلبوم برداشت نکردی شما .
این آلبوم مفهومی ترین آلبوم رپ فارس . و از نظر ادبیاتی تکست ها ترکونده .
از نظر ساخت موزیک و آهنگسازی ، ترکونده . جزو آهنگسازیا در حد جهانیه .
بازم باید ترک هارو چندین بار و چندین بار گوش کرد تا منظور تیکه ها و اون هنرشونو بفهمی .
حتما نباید به گوشت قشنگ بیاد نینای نای کنی . توشم حتما نباید فحش باشه .
حتما چندین بار با دقت و تفکر رو آهنگا تمرکز کنین .
ممنون
پاسخ:
آقا خدا شما رو از ما نگیره. حالم خیلی خوب نبود ولی کامنتتو دیدم، جات خالی بسی خندیدم. :))

بازم سر بزن به وبلاگ!
وقتی حدود 20 تا آهنگ رو توی حدود شش ماه میخوای آماده کنی، وقتی کمیت کار رو میخوای توی مدت کوتاهی بالا ببری، طبیعیه کیفیت خود به خود تلفات میده. حالا مهراد و سهراب این سالها بودن و توی بازه ی فشرده چندان افت کیفیت نکردن ولی واسه سامان خیلی سنگین بود. همه ی این جوانب رو درنظر بگیر...مهدیار اگه خفن ترین بیت ها رو میسازه، چقد روی هر بیت و آهنگ وقت میذاره و مهراد چقدر؟ سورنا و بهرام و فدایی چند سال به چندسال ترک و آلبوم میدن بیرون؟ اونا خیلی بیشتر وقت میذارن روی کاراشون. به نظر من ساختن آلبوم با این سطح کیفیت توی این بازه ی کوتاه، کار بزرگ و قابل احترامیه. حالا هرچقدرم سامان سوتی بده...بستگی داره تو بخوای چی بشنوی.

این که ورس سهراب توی hamin k ha تیکه به کسی بوده رو من شخصن مطمئن نیستم و توی فیس بوک طرفدارای سورنا و بهرام میگن تیکه ب اونا بوده. یا مثلن آهنگ اوبی رو همه میگفتن دیس به جعفر بوده ولی سهراب تو فیس بوک گفت دیس به کسی نبوده و شلوغش نکنید. کلن همین که این آهنگا جو جدیدی تزریق میکنن به رپ فارسی به نظرم خیلی خوبه. فروپاشی زدبازی اول و آخرش به نفع رپ فارس تموم میشه چون به یه رکود رسیده بودن و حالا ک دوشاخه شدن از لج هم با قدرت و انگیزه ی بیشتری کاراشون رو میدن بیرون
پاسخ:
درباره ی کمیت و کیفیت، قبول. اما خب مگه مجبور بودن؟ مگه کسی دنبالشون کرده بود؟ :|
و درضمن محض اطلاعات عمومی، پیشرو لوبیای سحر آمیز رو چهار روزه نوشت، ساخت، رکورد کرد، میکس کرد، مستر کرد، پخش کرد. آلبوم سکوت بهرام هم دو ماهه آماده شد.

با بقیه حرفا عمومن موافقم.
آره خب...فدایی هم جواب مغز رپ پیشرو رو توی حدود 12 ساعت با آهنگ همصدا داد:دی ولی در کل...اینکه چرا اینقد عجله کردن، اگه آلبوم پیر شدیم و بزرگ نه رو گوش میدادی، توی آهنگ مهمونی خودمونه، جی جی کلی تیکه بار سامان کرد! و شروع مشکل مهراد و سامان با این آلبوم و فروپاشی گروه هم از همین ترک بود و خب، شاید واسه همین میخواستن هرچه زودتر تودهنی بزنن و خیلی ریزه کاری هایی که بهرام و سورنا و امثالهم تو کاراشون دارن اینا از قلم انداختن. اینا رو گفتم که بدونی کلن سر چ داستانی زدبازی فروپاشید...
haji boro pir shodim vali bozorg na ro gosh kon mifahmi che tike hay nabi endakhte saman hideenam ali bod makhsosan to gol agha faghat heyf mesen ke mj dige nemikhad rap kone harazgahi faghat feet mide ba bache ha toy gorohe bozorg nist :-( 
ببین در مورد بیتها به نظرم واقعن خوب بودن درسته تکراری بودن اما اینکه برده بود تو فاز راک واقعن راضی کننده بود! به نظرم تنها ترک ناامید کننده شیدا بود که به غایت ...شر بود نه معنی داشت نه ریتم با اون صدای مسخره سامانم اصن در نمیومد! ولی در کل از مهراد خیلی بیشتر راضی بودم به غیر از آرش دارا که به نظرم فوق العاده بود رو اون ریتما به خصوص تو آهنگ بزرگ.
پاسخ:
آرش دارا و تارا اگه نبودن که آلبوم تا الان پاک شده بود از گوشیم :دی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی