تاریکی درخشان

شکافت تاریکی، بدون زمان، بدون مکان...

تاریکی درخشان

شکافت تاریکی، بدون زمان، بدون مکان...

طبقه بندی موضوعی
پروژه اویلر

این Wrapper آبی

چند وقتی بود که ماجرای تلگرام برام یه مقدار جالب شده بود و کنجکاوم کرده بود. برای همین، تحقیق می‌کردم تا ببینم چه خبره پشت این نرم‌افزار عجیب و غریب.

شروع ماجرا از اینجاست که، اگه به خاطر داشته باشید، مهم‌ترین قابلیتی که تلگرام رو بین سایر پیام‌رسان‌ها به محبوبیت رسوند، قابلیت ارسال فایل (با فرمت دلخواه) بود. و جالب این‌جا بود که حجمی که می‌تونید توی تلگرام ارسال کنید، نامحدوده. فایل‌های چندین گیگابایتی رو می‌شه به راحتی توی تلگرام فروارد کرد و انتقال داد. به این اضافه کنید که تلگرام تاریخچه‌ی پیام‌ها رو هم نگه می‌داره و اگر شما حتا هیستوری پیام‌هاتون رو با یک نفر پاک بکنید، بعدن دوباره می‌تونید به اون پیام‌ها رجوع کنید؛ یعنی تلگرام این فایل‌های چندین گیگابایتی رو حتا وقتی هیچکدوم از دو طرف ارسال و دریافت کننده روی دستگاهشون نداشته باشن، نگه می‌داره. اما نکته‌ی مهم‌تر، اینه که سرعت آپلود کردن روی و دانلود کردن از تلگرام بسیار بالاست و پایدار هم هست. پیش نمی‌آد که برای مثال وسط دانلود کردن ناگهانی و بی دلیل خاصی دانلود قطع بشه یا سرعت آپلود و دانلود پایین باشه. نه، آپلود و دانلود در تلگرام به پایدارترین و سریع‌ترین شکلی که اتصال اینترنت شما اجازه می‌ده رخ می‌ده.

معنای این پاراگراف بالا، به طور خلاصه اینه که تلگرام حافظه‌ی ابری بسیار بسیار بسیار بزرگ و قدرتمندی داره. هزینه‌ی نگهداری چنین پایگاه‌داده‌ی ابری بزرگ و قدرتمندی، به معنای واقعی کلمه، نجومیه. از طرفی، برای این‌که این سرعت و پایداری رو داشته باشه تلگرام، علاوه بر زیرساخت‌های فیزیکی قدرتمند نیاز به یک تیم توسعه‌دهنده و نگهدارنده‌ی بسیار بسیار توانمند هم هست. این شد که به فکر تحقیق درباره‌ی سازوکار این شرکت افتادم تا ببینم منبع درآمدش چطوره و این تیم قدرتمند و خارق‌العاده از کجا دور هم جمع شدن. اما توضیحی که توی سایت تلگرام باهاش مواجه شدم این بود:

We believe in fast and secure messaging that is also 100% free.

Pavel Durov, who shares our vision, supplied Telegram with a generous donation, so we have quite enough money for the time being. If Telegram runs out, we will introduce non-essential paid options to support the infrastructure and finance developer salaries. But making profits will never be a goal for Telegram.

با در نظر گرفتن این‌که عمر تلگرام به سه سال و نیم می‌رسه، هزینه‌ی نگهداری چنین زیرساخت‌های فوق‌عظیمی چنان نجومیه که این متن چیزی بیشتر از یک شوخی خنده‌دار نیست. دو برادر روس ناگهان تصمیم بگیرن برن آلمان و برای رضای خدا میلیون‌ها دلار از جیب خودشون خرج کنن و پای هیچ در‌آمدی هم وسط نباشه تا مردم جهان بتونن یه نرم‌افزار پیام‌رسان رایگان داشته باشن؟

اول به این قضیه خوش‌بینانه نگاه کردم و گفتم لابد این متن دروغه و تلگرام هم مثل تمام شرکت‌های رایانش و حافظه‌ی ابری داره از داده‌کاوی و تحلیل اطلاعات کاربرهاش و فروختن اون‌ها پول در می‌آره. اما این چند وقت متوجه چیزی شدم که نگاه خوش‌بینانه رو از بین برد و ایده‌ی بدبینانه‌ رو شدیدن تقویت کرد.

تلگرام هم مثل وایبر خدابیامرز، چند وقتی می‌شه که شروع کرده به تولید استیکر‌های خودش و منتشر کردن اون‌ها. توی این بسته‌ی استیکر‌ها که می‌گشتم، متوجه شدم بعضی از استیکر‌های بعضی بسته‌ها یه مقدار زشت و ناشایسته، و حقیقتش زیاد خوشم نیومد، اما باز خوش‌بینی به خرج دادم و در حد یه شیطنت بی‌ادبانه بهش نگاه کردم. ولی امروز وقتی دوباره پیام تلگرام رو که خبر از منتشر شدن بسته‌های جدید استیکرش داده بود دیدم و بسته‌های جدید رو زیر و رو کردم، متوجه شدم این استیکر‌های زشت بسیار هم از نظر تعداد و هم از نظر شدت وقاحت گسترش پیدا کرده، تا جایی که چند بسته‌ی «علنن س.ک.سی» و یکی دو بسته‌ی علنن «پو.رنوگرافیک» دیدم و می‌شه گفت مطمءن شدم که خوش‌بینانه نگاه کردن به ماجرای این تلگرام، دیگه کار عاقلانه‌ای نیست.

شرکتی که افتخارش به اینه که صد میلیون کاربر داره، آیا انقدر بی‌ملاحظه‌ست که نمی‌دونه نباید محتوای پو.رنوگرافیک تولید کنه، چون ممکنه برای جمع کثیری از مخاطب‌هاش نامناسب و ناراحت کننده باشه؟ این مطلب رو هرکسی می‌دونه؛ فکر نمی‌کنم توی این مطلب اختلاف نظری داشته باشیم. پس چرا یک شرکت جهانی که جزو یکی از پرجمعیت‌ترین پیام‌رسان‌ها محسوب می‌شه، باید انقدر بی‌ملاحظه باشه نسبت به مخاطب‌هاش، و انقدر راحت به خودش اجازه بده استیکر‌هایی با موضوع شیطان‌پرستی و پو.رن و مسایل جنسی و توهین به ادیان (شوخی نمی‌کنم، می‌تونید توی لیست استیکر‌های تلگرامتون ببینید!) تولید کنه؟ آیا نمی‌دونه که از بچه‌های ۱۰ ساله تا بزرگ‌های ۷۰ ساله دارن از این نرم‌افزار استفاده می‌کنن؟

دلیلش... فکر نمی‌کنم نیازی به توضیح داشته باشه.

صرفن حس کردم باید بگم.

یا علی.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

این لیست استیکر‌هاییه که توی متن عرض کردم.

https://www.artstation.com/artwork/xoYA1

این مجموعه بسته، به نام بسته‌های استیکر با موضوع اساطیر و افسانه‌هاست. آیا ما اونقدر افسانه و اسطوره کم داریم که باید از این شخصیت‌ها استفاده بشه؟ بافومث، لیلیث، لوکی؟ بجز لپرکان (که اون هم اگر بدبینانه نگاه کنیم نماد حرص و طمعه) کدوم یکی از این اساطیر نماد و نشونه‌ی خوبی هستن و شخصیت خوبی دارن؟

https://stickersearch.net/telegram/packs/cheerleader-girl

یک بسته‌ی دیگه هم هست که متاسفانه توی اینترنت پیداش نکردم. لطفن برید و توی لیست آخرین استیکر‌هایی که تلگرام منتشر کرده، به نام زیگموند فروید ببینیدش.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

یه نگاهی هم بندازید به دور و برتون، ببینید چقدر خودتون و اطرافیانتون چقدر از کاراتون رو با تلگرام انجام نمی‌دید/نمی‌دند. ببینید که چقدر وابسته‌ی تلگرام هستیم. ما و تمام ارتباط‌هامون.

  • ویسپار آریانا

تخریب

تلگرام

وابستگی

نظرات  (۴)

چه حرکت جهادی و انقلابی خفنی، الله اکبر، حاج بهداد رهبر:دی
بهونه هات رو برای ترک تلگرام علی رغم درست بودن قبول ندارم، مثه استفاده از اینترنته. سایت پورنوگرافی و شیطان پرستی توی نت فراوونه. تو نمیتونی به این بهونه که این چیزا توی اینترنت هست کلآ استفاده از اینترنت رو بذاری کنار! بگذریم از اینکه اینترنت اسمن و عملن مال آمریکاست و اگه اراده کنه همه اطلاعات شخصی و عیرشخصی همه ی دنیا رو میتونه رصد کنه و صد البته کرد و اسنودن تا حدودی تونست افشاش کنه. 
ختم وراجی هام به این جمله خلاصه میشه: نمیشه هم خدا رو خواست هم خرما:دی
یا علی
پاسخ:
نمی‌دونم آقا. شاید حق با توست. شاید چند روز دیگه مجبور شم دوباره برگردم به تلگرام.
حرفات درسته، اما چیزی که هست اینه که کسانی که اینترنت رو راه انداختن خودشون ترویج فساد نمی‌کنن. حداقل انقدر رسمی و علنی نمی‌کنن. ولی تلگرام... وقاحتش من رو زده کرد.

من نمیدونم قراره اظهار نظر کنیم یا نه :-؟ ولی ذهنمان مشغول شده است اندک مقادیری. اینایی که گفتی رو رفتم نگاه کردم، سایت و غیره رو هم دیدم. مسئله اینه که اولا حرفای شما درست ولی آیا کلا همه چیز بستگی به استفاده ی شخصی نداره؟ مثلا بعضیا خیلی دقت نمی کنن که این پک ها شامل چیا میشن. اکثرا ممکنه حتی فقط یه دور باز و بسته ش کنن که دیگه اون بیلبیلکش اون گوشه نمونه.
بعد مثلا همین که مسعود گفت! نمیشه چون یه چیزی یه سری چیزای بد داره کلا همه چیزشو گذاشت کنار. مثلا شما یه خونه ی خوب داری با امکانات و قیمت خوب و فلان ولی بعد از یه مدت متوجه میشی یه همسایه ی بد داری... کلن اسباب کشی می کنی میری؟ صرفا نادیده ش میگیری. تا وقتی که مستقیما بهت آسیبی نزنه :-؟
و حرفتم درسته که هر کسی با هر سنی داره از این اپ استفاده می کنه و خیلی از این استیکرا براشون مناسب نیست ولی تو می تونی به این مسئله هم توجه داشته باشی که قرار نبوده یه بچه ی ده ساله گوشی بگیره دستش  تلگرام و غیره رو زیر و رو کنه و اینجور چیزا. اینطوری خانواده ها هم یه مقدار مسئولن.
و اینکه خب هرجورم بخوای به قضیه نگاه کنی یه سری از کاربرا حتی ممکنه از این استیکرا خوششون بیاد و اصلا اینا رو بخوان. چون همون طورم که خودت گفتی این تلگرام از هر قشر و سنی کاربر داره :-؟
کلا منظورم اینه که شما هم میتونی با این اپ کتابا و آهنگای خوب رد و بدل کنی و هم می تونی فیلم پورن بفرستی :-؟ صرفا به طرز استفاده بستگی داره.
همینا دیگه...
پاسخ:
سلام.

حرف‌های شما هم کاملن درست، اما بحث بنده رو درست متوجه نشدید. شاید هم مشکل از بیان من بوده.

قضیه‌ی تلگرام متفاوته با مثال خونه‌ی شما، و بحث طرز استفاده. تفاوت اینجاست که ما باید در یک فضای عمومی، بین محتوای رسمی (Official) و محتوای عمومی (Community) تمایز قائل بشیم. حرف شما زمانی درسته که کسی بخواد به محتوای عمومی ایراد وارد کنه و بگه من تلگرام رو استفاده نمی‌کنم، چون توش پره از کانال‌های بد و گروه‌های ناطور. اینجا ایرادی که وارده به عموم که محتوا رو تولید کردن وارده، نه به نرم‌افزار. بعضی‌ها ازش بد استفاده کردن، شما می‌تونی خوب استفاده کنی. شما می‌تونی به اون بخش‌ها نری و کار خودت رو بکنی.
اما وقتی محتوای رسمی اشکال داشته باشه، دیگه بحث نحوه‌ی استفاده بی‌مورده. چون محتوای رسمی به این معناست که مورد تایید صاحبان امتیاز و تولیدکنندگان نرم‌افزاره. وقتی پورن محتوای رسمی یک نرم‌افزار باشه، یعنی مورد تایید اون نرم‌افزاره.

حالا چرا محتوای بد رسمی اشکال داره اما محتوای بد عمومی نه؟ چون محتوای عمومی قابل انتخاب و قابل پرهیزه. شما می‌تونی سال‌ها توی اینترنت بگردی بدون اینکه با هیچ محتوای غیراسلامی‌ای برخورد کنی. اگر نخوای، این اتفاق نمی‌افته. اما وقتی یک محتوای بد رسمی باشه، داره به شما معرفی می‌شه و در دسترس شما قرار می‌گیره. مثل اینه که شما ماهواره داشته باشی و از سوسک هم متنفر باشی. می‌تونی تا آخر عمرت کانال‌هایی که توش سوسک نشون می‌ده رو نبینی. انتخاب و پرهیز با توست. اما اگر هربار که کانال رو عوض می‌کنی اون دستگاه ماهواره خود به خود پنج ثانیه تصویر سوسک نشون بده، شما چاره‌ای نخواهی داشت جز خاموش کردن تلویزیون و استفاده نکردن ازش.

درست نمی‌گم؟
عاها بعد اینو یادم رفت بگم که هرچند با کارت حتی موافقم :-؟ ولی این که تاثیرم بذاره رو بقیه مهمه
یا باعث بشه یه تغییری ایجاد شه مثلا
پاسخ:
بله، حرفت کاملن صحیحه.
  • جغد کوچولو
  • امممم این استیکرهای غیراخلاقی رو شک دارم  محتوای بد رسمی باشن و به نظرم محتوای عمومین چون خودم تا حالا برخورد نداشتم مگه اینکه کسی تو گروه ها یا پی وی استفاده کنه. بعد اینکه تعداد زیادی پک استیکر گوگولی و مامانی وجود داره که به نظرم ضعف استیکرهای غیراخلاقی رو می پوشونه.
    مثلا این:
    https://t.me/addstickers/facebookhatch
    یا این یکی:
    https://t.me/addstickers/MAMALGNS1074
    و این:
    https://t.me/addstickers/starlui
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی